Mammafika och första hjälpen kurs

Idag provade vi en passat, men får inte plats med allt. Ska prova mammas och pappas bil tänkte vi och åka förbi djuraffären och prova med en annan bur och se om det kan hjälpa.. :O)

Sen skyndade jag vidare med hundar och Theodore i högsta hugg och åkte och lämna hundarna på Myrebacka hunddagis (mamma och pappa) för att sedan åka med Ida till två härliga mammor i Nol. Visste inte om jag skulle hinna hem och hämta hundarna efter det så tänkte att det var smidigast att lämna dem där "på vägen". 
Mammafikan var supermysig, de två "nya" mammorna (Malin och Sarah) var väldigt trevliga och det blev många skratt. De jämnade ut vår barnskara med två flickor också som är 1,5-2 månader äldre än Theodore och William. :O)

Sen åkte jag hem till mamma och pappa och ammade Theodore innan det var dags att ta sig in till stan. Först hämta Jessica på jobbet och sen vidare till första tillfället av två på en första hjälpen kurs, inriktning barn, inriktning sår- och brännskador. Är Röda Korset som anordnar dessa kurser och de är statligt finansierade så helt gratis!! Med andra ord, GÅ DEM. Finns även en barnintriktad kurs med allergi/astam, och sen har de även kurser som bara inriktar sig på första hjälpen vuxna. Men hon nämnde ju lite om vad som skiljer så man även vet vad man skall göra om man skall hjälpa en vuxen.  Ikväll hade vi teori om vad man skall tänka på när man kommer till en situation och vi gjorde även hjärt- och lungräddning på dockor i två olika storlekar samt övade på att lägga varandra i stabilt sidoläge (även när vi blundade, aka var i ett mörkt rum eller på en åker). Är så bra att faktiskt få "känna på det" så man vet hur hårt man faktiskt skall ta i. Är ju MYCKET hårdare än man tror... Nästa måndag är det del två och även då skall vi öva på hjärt- och lungräddning igen samt gå igenom vad man gör om något fastnar i halsen på barn och vad man gör om man inte få bort det, brännskador och sår- och stickskador. Och hon skulle även prata om saker som barn stoppar i näsan samt utslagna tänder. SUPER BRA!

Är så skönt att Theodore går att lämna bort. Nu ikväll var han fem timmar hos sin mormor och morfar. Han hade tagit flaskan utan problem som jag pumpat ut åt han. Han hade varit vaken lite och sovit en del. Nu när vi kom hem fick han lite mat igen och sen var han på sånt underbart humör. Myste och busade lite med honom och lade honom sedan i sin säng och på kanske tio minuter somnar han. Ligger och knorrar lite och har sig men somnade utan att jag behövde gå upp till honom trots att jag ligger i sängen med datorn. Så duktig pojke jag har. Hoppas han inte skämmer bort mig nu för att sedan bli jättejobbig ;O)

Kommentarer
Postat av: -Malin & Ella

Ja de var riktigt kul att ses igår :)



Kram

2010-11-23 @ 09:10:26
URL: http://malinochella.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0